• Vivian Songe

Sigrid gjorde et karriereskifte hun hadde drømt om hele livet

Sigrid Haug Hallanger solgte sin første artikkel til KK umiddelbart etter Bli magasinjournalist-kurset. De neste artiklene solgte hun til Hardanger Folkeblad. – "Kurset førte til at jeg begynte å frilanse for lokalavisen, og de likte sakene mine så godt at jeg nå har fast jobb der."



Hvem: Sigrid Haug Hallanger, 43 år, lærer av utdanning og yrke (adjunkt med opprykk). Nyansatt som journalist i lokalavisen Hardanger Folkeblad fra 1.august 2021.


Når begynte du på Bli magasinjournalist-kurset?

Jeg tok kurset våren 2019.


Hadde du noen skrivebakgrunn fra før? I så fall, hva?

Jeg ville bli journalist da jeg var 18 år og gikk på journalistlinje på Folkehøyskole. Følte meg for ung og uerfaren og våget ikke ta steget. Så ble det lærerutdanning på universitetet i stedet. Jeg har i tillegg skrevet dagbok siden jeg var åtte år. I barndommen og ungdommen hadde jeg brevvenner og skrev enorme mengder brev.


Før jeg gikk BMJ-kurset hadde jeg hatt foreldrepermisjon og gått flere skrivekurs, både digitale og fysiske. Jeg hadde blant annet gått et kurs i bloggskriving og hadde startet en blogg. Da måtte jeg tenke som en journalist, og det var en god forberedelse til BMJ-kurset.


Hvor lenge etter kurset solgte du din første artikkel, til hvilket magasin og hva var tittel/vinkling?

Jeg solgte min første artikkel umiddelbart etter kurset. Det var den vi jobbet med underveis. Jeg solgte den til KK og den handlet om storspareren Lise. Tittelen var: Småbarnsmoren Lise sparer 20 000 kroner hver måned.


Hvordan føltes det å se sin første sak på trykk?

Jeg gråt da jeg fikk e-post fra KK om at de ville ha saken. Det var selvfølgelig veldig gøy å se den publisert.


Hvilke var de neste sakene du fikk på trykk, og i hvilke medier?

Mine neste artikler solgte jeg til Hardanger Folkeblad. Den ene handlet om et foreldrepar som fikk et barn med Downs syndrom, den saken ble raskt plukket opp av Hjemmet og kom på trykk der. Jeg har også solgt saker til Foreldre og barn, Norsk ukeblad og flere lokalaviser i mitt område.


Hvor mange artikler har du solgt og til hvor mange magasiner, siden kurset?

Jeg solgte rundt tretti artikler fra våren 2019 og frem til mars 2020 da koronaen kom. Dette gjorde jeg ved siden av femti prosent stilling som lærer. Jeg har solgt artikler til rundt syv forskjellige magasiner og aviser. Pandemien satte en effektiv stopper for skrivingen, men våren 2021 ble det lyst ut stilling i Hardanger Folkeblad, og den fikk jeg.


Hvilken er den mest spennende eller interessante saken du har gjort, og hvorfor? Den saken jeg er mest stolt av er en sak jeg skrev om en tobarnsmor i vårt distrikt som er fattig. Hun er i jobb og fungerer godt, men er likevel en av de mange fattige i Norge. Hun var svært åpen om situasjonen sin og det er ikke så enkelt når man bor på en liten plass. Jeg har et sosialt engasjement, og jeg synes det gir mening å gi stemme til dem som ikke har så lett for å bli sett og hørt.


Hvilken er den mest overraskende saken du har fått solgt? Jeg har egentlig ikke vært overrasket over at jeg har fått solgt noen av sakene mine, de har vært ganske «safe» sånn idémessig alle sammen tror jeg.


Hva var det viktigste eller beste du lærte på kurset som førte til at du fikk det til? Det var bra å få lære om vinkling og om hvordan man får ideer. Jeg har hatt veldig stor nytte av å lære at mine egne erfaringer og ting jeg lurer på lett kan bli til saker. Hvordan man skal henvende seg og selge inn saker var også svært nyttig. «Pitche-mailen» vi fikk var gull, så utrolig konkret.


Hvordan har livet ditt endret seg siden du tok kurset, og hva har det betydd for deg? Jeg har gjort et karriereskifte som jeg har drømt om hele livet, men ikke våget å satse på. BMJ-kurset førte til at jeg begynte å frilanse for lokalavisen, og de likte sakene mine så godt at jeg nå har fast jobb der.


Har du 3 gode tips til andre som vil gjøre det samme? · Ha tro på at du kan få det til – det ER mulig!

· Vær forberedt på at du må finne din egen vei inn i magasinverden – du bygger profil og kontakter etter hvert som du jobber.

· Følg interessene dine - da blir sakene bedre og mer interessante både for deg og leseren.